آدم از کتاب‌های درسی خجالت می‌کشد؛ انتقاد تند فتح‌الله مجتبایی از آموزش و هویت فرهنگی نسل جوان

به گزارش خبرواژه، فتح‌الله مجتبایی، ادیب، مترجم و عرفان‌پژوه پیشکسوت، در زادروز ۹۸ سالگی خود با انتقاد صریح از وضعیت آموزش و محتوای کتاب‌های درسی، نسبت به بیگانگی نسل جوان با فرهنگ و هویت ایرانی هشدار داد و تأکید کرد که حذف متون کلاسیک از آموزش، پیامدهای فرهنگی خطرناکی به دنبال دارد.

نسل جوان از فرهنگ خود بیگانه شده است

این عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به نقش فناوری‌های نوین در تغییر سبک زندگی گفت: کامپیوتر، اینترنت و تلفن‌های هوشمند باعث شده‌اند جوانان از فرهنگ و ریشه‌های خود فاصله بگیرند. او افزود که ذهن بسیاری از جوانان آن‌چنان درگیر مسائل روزمره و نگرانی‌های جهانی شده که دیگر فرصتی برای شناخت تاریخ و هویت فرهنگی خود باقی نمانده است.

تعلق داشتن، مهم‌ترین نیاز فرهنگی جامعه

مجتبایی با بیان تجربه شخصی خود از سال‌ها زندگی در خارج از کشور تصریح کرد که «تعلق داشتن» یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های هویت انسانی است. او گفت زندگی در کشورهای دیگر، با وجود امکانات بیشتر، هرگز نتوانسته حس تعلق را برایش ایجاد کند و همین احساس، او را به بازگشت و ماندن در ایران سوق داده است.

حذف متون کلاسیک از آموزش، یک فاجعه فرهنگی

این استاد ادیان و عرفان با انتقاد از محتوای کتاب‌های درسی امروز اظهار داشت: «برمی‌دارند در کتاب‌های درسی ما مزخرفاتی می‌گذارند که آدم خجالت می‌کشد و از کتاب‌هایی که دست جوان‌های مملکت می‌دهند، آدم شرمنده می‌شود.» او یادآور شد که در گذشته، آموزش با آثاری چون «گلستان»، «بوستان»، «شاهنامه» و «مثنوی» آغاز می‌شد و همین متون، پایه‌های فرهنگی نسل‌ها را شکل می‌دادند.

کتاب‌های درسی، عامل اصلی بی‌تعلقی جوانان

مجتبایی تأکید کرد که کتاب‌های درسی کنونی نه‌تنها هویت ایرانی را تقویت نمی‌کنند، بلکه به بیگانگی فرهنگی دامن می‌زنند. به گفته او، جوانانی که با فرهنگ خود آشنا نیستند، در برابر مهاجرت و دل‌کندن از سرزمین خود مقاومتی نخواهند داشت.

انتقاد از حذف ادبیات فارسی از کنکور

در پایان این مراسم، اصغر دادبه، نویسنده و استاد فلسفه و ادبیات عرفانی، با اشاره به حذف ادبیات فارسی از کنکور گفت: این تصمیم باعث شده ادبیات در دبیرستان جدی گرفته نشود و به یک درس حاشیه‌ای تبدیل شود؛ موضوعی که ارتباط نسل جوان با فرهنگ ایرانی را بیش از پیش تضعیف کرده است.

اگر به آینده فرهنگی جامعه اهمیت می‌دهید، بازگشت متون اصیل ادبی و هویتی به نظام آموزشی را جدی بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − دوازده =