به گزارش خبرواژه، محمدمهدی احمدی، سرپرست معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حاشیه بازدید از رویداد «آرتفر تهران» اظهار داشت که خروجی هر نمایشگاه و جشنواره با آثار خلقشده آن مشخص میشود و این رویداد ظرفیت استفاده از کاغذ در هنرهای تجسمی را به نمایش میگذارد.
ظرفیتهای کمتر شناختهشده کاغذ
احمدی افزود: «متاسفانه در فرهنگ ما، استفاده از کاغذ به دلیل نبود آشنایی کافی، محدود به چاپ روزنامه، کتاب و مجله است و مردم فکر میکنند باقی کاغذها باید مفقود یا دور ریخته شود. در حالی که تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد کاغذ در نشر مورد استفاده قرار میگیرد و میتوان از آن در هنرهای تجسمی و سایر حوزهها به شکل وسیع بهره برد.»
وی تصریح کرد که آشنایی افکار عمومی با ظرفیت کاغذ، علاوه بر ارتقای خلاقیت هنری، میتواند در اقتصاد هنر و فروش آثار هنرمندان نقش مؤثری داشته باشد. خلق آثار با کیفیت روی کاغذ همچنین امکان اقبال جهانی به هنرهای تجسمی ایران را فراهم میکند.
تاریخچه و اهمیت کاغذ در هنر ایرانی
احمدی با اشاره به سابقه استفاده از کاغذ در نگارگری، خوشنویسی و کتابت تا زمان صفویه و رضا عباسی گفت: «هر چه زمان گذشت و مواد و متریال جدید وارد هنر شد، ظرفیت کاغذ کمتر شناخته شد و کمکم به فراموشی سپرده شد. برپایی چنین رویدادی این موضوع را دوباره یادآوری میکند.»
جزئیات رویداد «اُپن پیپر»
«اُپن پیپر» نخستین آرتفِر کاغذی تهران با مدیریت انجمن نگارخانهداران تهران و هماهنگی دفتر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با حضور سرپرست معاونت هنری و مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی، در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افتتاح شد.
در این رویداد بیش از ۴۰ گالری از تهران و شهرستانها، دو انجمن تصویرگران ایران و انجمن طراحان گرافیک ایران، چند ناشر و استودیو فعال در حوزه هنرهای کاغذی حضور دارند. آرتفِر تهران قرار است در چند اپیزود سالانه برگزار شود و «اُپن پیپر» نخستین گام برای ایجاد یک مدل استاندارد، دسترسپذیر و پایدار برای بازار هنر ایران است.
این رویداد از جمعه ۱۴ آذر افتتاح شد و تا ۲۱ آذرماه ادامه دارد و بهعنوان زیرساختی جدید در مسیر نهادسازی هنرهای تجسمی کشور عمل میکند.