به گزارش خبرواژه، آنتونیا شرکا، منتقد سینما، با مقایسه سریال تازهپخششده «بامداد خمار» و سریال «سووشون» به کارگردانی نرگس آبیار، اعلام کرد که مجموعه جدید موفقتر است و نشانههایی از سنتها، آداب مردمی و روابط انسانی آن سالها را به تصویر میکشد.
ارتقای اثر عامهپسند به سریال جذاب
شرکا در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: «بهنظر من، این مجموعه قطعاً در مقایسه با سووشون اثر بهتری است. حرکت دوربین که در سووشون آزاردهنده بود، در بامداد خمار تعدیل شده است، اگرچه هنوز در برخی صحنهها حرکات اضافی مشاهده میشود.»
او با اشاره به رمان عامهپسند «بامداد خمار» افزود: «اگرچه رمان از نظر سطح ادبی برجسته نیست، سریال توانسته به آن هویت تازه و ارتقایافتهای بدهد. هوشمندیهایی مانند بازنمایی سنتها، آداب مردمی و جمعهای اندرونی زنانه به خوبی در سریال تصویر شدهاند؛ لحظاتی مردمی که جای آنها در روایتهای تاریخی ما خالی است.»
استقبال گسترده مخاطبان
شرکا استقبال بیشتر مردم از «بامداد خمار» نسبت به «سووشون» را قابل توجه دانست و توضیح داد که زمان پخش و محدودیتهای سریال سووشون، از جمله توقیف و پخش همزمان با جنگ ۱۲ روزه، باعث شد بخشی از مخاطبان ادامه سریال را دنبال نکنند. در مقابل، بامداد خمار به دلیل داستان عامهپسند و جذابیت بیشتر برای طیف گسترده، راحتتر پذیرفته شد.

تمرکز بر شخصیتهای زن
منتقد سینما تأکید کرد: «این سریال کاملاً زنانه است و کیفیت بازیگری زنان چند پله بالاتر از بازیگران مرد قرار دارد. لاله اسکندری به کاراکتری با هویت کامل رسیده و ترلان پروانه نیز نقش اول مهمی ایفا میکند. مرجانه گلچین، بهنوش بختیاری و بهناز جعفری نیز توانستهاند شخصیتهای زن با ویژگیهای طبقاتی متفاوت را به خوبی بازنمایی کنند.»
نگرانی درباره ادامه داستان
شرکا تنها نگرانی خود را درباره شخصیت محبوبه بیان کرد: «محبوبه دختری متجدد است که در برابر خانواده میایستد و برای عشقش تلاش میکند، اما بامداد خمار داستان عبرتآموز دارد و شخصیت اصلی معمولاً در ادامه دچار پشیمانی و سختی میشود. برای مخاطبان امروز، تکرار روایت دختر آسیبدیده جذاب نیست.»
او افزود: «امیدوارم نرگس آبیار در ادامه سریال نسبت به کتاب تغییراتی ایجاد کرده باشد تا طعمی از زمان حال نیز در داستان دیده شود.»
برای دنبال کردن آخرین اخبار و نقدهای سینما و تلویزیون، به خبرواژه مراجعه کنید.