تحول بزرگ در فرودگاه امام در راه است؛ مردم این خبر مهم را بخوانند

به گزارش خبرواژه، سرپرست شرکت شهر فرودگاهی حضرت امام از برنامه‌های گسترده برای توسعه زیرساخت‌های ترمینالی و پروازی این فرودگاه خبر داد و اعلام کرد اجرای فاز دوم توسعه، وارد مرحله ارزیابی مجدد شده‌است. این پروژه از مهم‌ترین نیازهای حمل‌ونقل هوایی کشور محسوب می‌شود.

سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری برای توسعه فرودگاه امام

رامین کاشف‌آذر درباره حجم سرمایه‌گذاری مورد نیاز این طرح گفت: حجم سرمایه‌گذاری فاز دوم فرودگاه امام خمینی، بدون توجه به نحوه تأمین منابع مالی، «به طور قطع بیش از دو میلیارد دلار» است. به گفته وی، این طرح علاوه بر اهمیت ملی، نقش تعیین‌کننده‌ای در آینده صنعت هوایی ایران دارد.

ایران به‌دنبال تبدیل‌شدن به هاب ترانزیت هوایی منطقه

سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام تاکید کرد: «ما به دنبال این هستیم که این فرودگاه نقش ترانزیتی داشته باشد» و سیاست‌های ترانزیتی برای کشور «بسیار مهم» است. او افزود که تحقق چنین هدفی نیازمند سرمایه‌گذاری گسترده و ارتقای ظرفیت‌های بهره‌برداری همزمان با توسعه ترمینال است.

کاشف‌آذر با اشاره به لزوم افزایش حضور شرکت‌های بین‌المللی در فرودگاه‌های ایران گفت: برای افزایش سهم ایران در بازار ترانزیت هوایی باید بتوانیم سهمی را که اکنون در اختیار همسایگان است، بازیابی کنیم.

تأمین مالی پروژه و مدل‌های مشارکت

وی درباره تأمین مالی دو میلیارد دلار مورد نیاز افزود: مدل‌های مختلفی در جهان برای تأمین مالی پروژه‌های بزرگ فرودگاهی وجود دارد و نمونه موفق، مشارکت عمومی-خصوصی (PPP) است که در آن شرکت‌های اپراتور و سازنده حضور فعال دارند. او اعلام کرد بخشی از منابع مالی این پروژه تأمین شده و ادامه مسیر بسته به بررسی‌های جدید خواهد بود، اما اصل موضوع «تحقق استراتژی توسعه» است.

آمادگی برای جذب ایرلاین‌های خارجی

سرپرست شهر فرودگاهی امام با تأکید بر ضرورت ایجاد ترمینال جدید گفت: افزایش بهره‌برداران خارجی و حضور شرکت‌های بین‌المللی، محور اصلی توسعه خواهد بود.

او ادامه داد: «اگر بتوانیم از آزادی پنجم استفاده کنیم، بسیار امیدوار می‌شویم که شرکت‌های بین‌المللی متعددی را دعوت به کار کنیم.» به گفته وی، بخشی از شرایط لازم برای فعالیت ایرلاین‌های خارجی فراهم شده و بخش دیگری به خارج از صنعت هوایی مربوط می‌شود، اما در حوزه فرودگاهی اولویت اصلی «جذب شرکت‌های هواپیمایی خارجی» است؛ همان مسیری که ترکیه طی توسعه فرودگاه‌های خود دنبال کرد.

برای پیگیری آخرین اخبار پروژه‌های ملی حمل‌ونقل، خبرهای بیشتر را در خبرواژه دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − دوازده =