چهارشنبه | 31 اردیبهشت 1404
  • تبلیغات
  • استخدام
  • درباره خبرواژه
  • تماس با خبر واژه
خبر واژه
  • خانه
  • هنر
  • اقتصاد
  • فرهنگ
  • مردم
  • سبک زندگی
  • گردش
  • فناوری
  • گوناگون
مقالات
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
خبر واژه
خانه اخبار فرهنگ

نقد ادبی و هراس از انتقام؛ چرا نویسندگان از نقد می‌ترسند؟

6 بهمن 1403
در فرهنگ
0
نویسندگان

نقد ادبی و هراس از انتقام؛ چرا نویسندگان از نقد می‌ترسند؟ داور جایزه جلال با بیان اینکه نوعی هراس از نقد ادبی وجود دارد، گفت: تصور این است که اگر نقد کنیم، ممکن است نویسنده دل‌آزرده شود و بعدها انتقام بگیرد.

به گزارش خبرواژه، نقد ادبی در ایران زیر سایه فرهنگ عامه و نظریات غربی به کار خود ادامه می‌دهد. اگرچه در یک دهه گذشته نگاه سنتی به رشته ادبیات فارسی در دانشگاه‌ها تغییر کرده و با ایجاد گرایش‌های مختلف از جمله ادبیات عرفانی، ادبیات حماسی، ادبیات کودک و نوجوان و… تلاش شده با نگاهی دقیق‌تر به این حوزه پرداخته شود، اما خروجی کار چندان اینطور نیست.

بررسی ادوار مختلف جوایز و جشنواره‌های ادبی نشان می‌دهد که همیشه کمترین سهم از آمار نشر در سال‌های مختلف، متعلق به حوزه نقد و پژوهش ادبی است. از سوی دیگر، کیفیت آثار نیز چندان قابل ملاحظه نیست. در کنار این‌ها، باید از سرقت‌های علمی هم یاد کنیم که شمارشان حداقل در مقالات علمی‌پژوهشی قابل تأمل است و در سال‌های اخیر در بعضی از کتاب‌ها نیز دیده شده؛ حتی در آثار افرادی که عضو هیأت علمی دانشگاه‌های معتبر کشور بوده‌اند و گاه با پا در میانی برخی از اساتید نامدار ماجرا به‌‌ظاهر ختم به خیر شد.

اما پاک کردن صورت مسئله‌، دردی را دوا نکرد. نمونه‌اش جایزه اخیر جلال که به گفته هیأت داوران، به نظر می‌رسد هنوز حدود و ثغور نقد با دیگر شاخه‌ها مانند معرفی و مرور کتاب، نظریه ادبی و… مشخص نیست و در آثار منتشر شده نوعی سرگردانی حاکم است.

محمدرضا سنگری، استاد دانشگاه و از داوران ادوار مختلف جوایز ادبی از جمله جایزه جلال آل احمد، عدم رشد کیفی نقد ادبی در ایران را نتیجه چند عامل از جمله “عدم فهم درست” از این مقوله دانست و به تسنیم گفت: ما با تقد ابعاد مختلف یک اثر را می‌کاویم، نقاط قوت آن و جایگاه آن را در میان دیگر آثار منتشر شده بررسی و در نهایت به نویسنده برای رفع کاستی‌های احتمالی کمک می‌کنیم. در این روند در کنار بیان کاستی‌ها، نقاط قوت اثر نیز برشمرده می‌شود.

او با اشاره به برداشت‌های ناصحیح از نقد ادبی ادامه داد: نقد را همیشه نوعی اشکال‌جویی و فروکاهی یک متن انگاشته‌ایم؛ همین نگاه نادرست باعث شده که برخی به مسئله نقد نزدیک نشوند.

سنگری با بیان اینکه “نوعی هراس از نقد کردن دیده می‌شود”، افزود: تصور این است که اگر نقد کنیم، ممکن است نویسنده یا شاعر دل‌آزرده شود و بعدها سر انتقام بگیرد؛ البته مصادیقی هم در سال‌های گذشته بوده است.

داور جایزه جلال با بیان اینکه “نقد کار راحت و ساده‌ای نیست”، اضافه کرد: نقد وجه بینارشته‌ای دارد، کسی که دارد نقد می‌کند باید در قلمروهای چندگانه کار کرده باشد و به پختگی رسیده باشد تا کار نقد را انجام دهد. این سه عامل سبب شده که نقد چندان جایگاه وسیعی پیدا نکند.

او به تجربه بررسی آثار این دوره جایزه جلال در حوزه نقد و پژوهش اشاره. اضافه کرد: در جایزه جلال امسال هم با رشد کمی در این حوزه مواجه نبودیم. نمونه‌های منتشر شده در این‌باره تعدادشان اندک است، وقتی بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که نویسنده چندان به ساحت نقد نزدیک نشده‌اند؛ به همین دلیل می‌توان گفت نوعی نقدهراسی بین نویسندگان و تحلیل‌گران وجود دارد.

سنگری با تأکید بر اینکه باید فرصت‌های نقد را در فضاهای رسانه‌ای تقویت کنیم، یادآور شد: وقتی جایزه جلال تمام می‌شود، هیچ کس به این نمی‌پردازد که طنین آن چه شد، آثاری که انتخاب شدند و آنهایی که انتخاب نشدند، چه ویژگی‌هایی داشتند و وضعیت نشر در سال گذشته به چه صورت بوده است. وقتی قصه تمام می‌شود، تمام می‌شود و تداوم ندارد. ما ضعف‌هایی در حوزه نقد داریم که باید با کمک رسانه بررسی کنیم.

هر سال تعداد قابل توجهی از پایان‌نامه‌های دانشگاهی در رشته زبان و ادبیات فارسی در پایگاه‌های مختلف از جمله ایران‌داک که مرجع پایان‌نامه‌هاست، ثبت می‌شود. نگاهی به داده‌های این دست از سایت‌ها، نشان می‌دهد که نقد ادبی در فضاهای دانشگاهی بیشتر متمایل به بررسی قواعد و نظریات نقد ادبی غربی است. دانشجویان در این دست از آثار، کارهای بومی را با اشل‌های غربی بررسی می‌کنند. مثلاً مثنوی مولوی یا شاهنامه را براساس فلان نظریه نقد ادبی در غرب می‌سنجند. اینکه آیا این روش ما را به مسیری درست در نقد آثار بومی رهنمون می‌کند یا خیر، پرسشی است که درباره آن اجماع و وحدت نظری وجود ندارد.

سنگری از جمله کسانی است که می‌گوید این روش نوعی “اسارت” برای ما درست کرده است: ما در حوزه پژوهش‌های ادبی، همانند دیگر حوزه‌ها مانند لباس، با مد مواجه هستیم. دانشگاه‌ها دو دهه است که دچار این وضعیت شده‌اند. نظریه‌های غربی معتبر و ارزشمند است، اما استفاده از این روش یک مقدار اسارت برای ما درست کرده است؛ به‌طوری که می‌توانیم بگوییم در اسارت نظریه‌های غربی قرار گرفته‌ایم. بهتر است به نقد بومی پر و بال بدهیم و در گفت‌وگو با صاحب‌نظران این قضیه را مطرح کنیم که در بررسی تولیدات فرهنگی خودمان از کدام معیار باید استفاده کنیم؟ پاسخ دادن به این دست پرسش‌ها ساده نیست اما دستاورد آن ارزشمند خواهد بود.

سنگری در ادامه در پاسخ به این پرسش که براساس تجربه چندین ساله خود از بررسی آثار پژوهشی‌‌، مهمترین ضعف را در چه می‌بینید، گفت: در تربیت داور؛ یعنی داورانی که بتواند دقیق و درست و همه‌سو نگرانه اثر را بررسی کنند و درباره آن نظر بدهند. نکته دیگر این است که گاهی نظرگاه‌های ما تاثیرگذار است و عناصر بیرونی، بر بررسی کار مد نظر قرار می‌گیرد. مثلاً اینکه نویسنده این کار کیست؟ در حالی که ما مأمور به بررسی هستیم. در واقع خوش‌آمدها و بدآمدها و تعارف‌ها در حوزه تبیین و تحلیل ادبی دامن‌گیر است و بر تصمیم‌گیری‌ها تأثیرگذار.

نقد ادبی همواره کارکردی بیرونی برای ارتقای آثار ادبی دارد. به نظر می‌رسد با تداوم شرایط فعلی در حوزه پژوهش‌های ادبی، می‌توان انتظار داشت که در سال‌های نه‌چندان در بازتاب آن را در کیفیت تولیدات ادبی شاهد باشیم. شاید در این میان فاصله گرفتن از نگاه رویدادی به جشنواره‌های ادبی و بازآفرینی دوران طلایی نشریات ادبی، بتواند تا حدودی خلأهای موجود در این زمینه را برطرف کند.

برچسب: نویسندگان
پست قبلی

ایران‌خودرو میوه‌ای ممنوعه برای کروز

پست بعدی

لزوم ارتباط با نسل جوان

مطالبمرتبط

در معرفی اوستا کم‌کاری کرده‌ایم؛ رونمایی از تمبر اختصاصی مهرداد اوستا
فرهنگ

در معرفی اوستا کم‌کاری کرده‌ایم؛ رونمایی از تمبر اختصاصی مهرداد اوستا

17 اردیبهشت 1404
یارانه ۲۰۰ میلیاردی برای نمایشگاه کتاب
فرهنگ

یارانه ۲۰۰ میلیاردی برای نمایشگاه کتاب

16 اردیبهشت 1404
رونمایی از کتاب‌هایی با ترجمه هوش مصنوعی
فرهنگ

رونمایی از کتاب‌هایی با ترجمه هوش مصنوعی

13 اردیبهشت 1404
کتاب «تاریخ کامل ایران بر اساس شاهنامه» منتشر شد
فرهنگ

کتاب «تاریخ کامل ایران بر اساس شاهنامه» منتشر شد

28 اسفند 1403
باید توسعه کتابخانه‌ها را جدی‌تر بگیریم
فرهنگ

باید توسعه کتابخانه‌ها را جدی‌تر بگیریم

21 اسفند 1403
نمایشگاه کتاب
فرهنگ

حضور کتابفروشان در نمایشگاه کتاب اشتباه است

30 بهمن 1403
پست بعدی
نسل جوان

لزوم ارتباط با نسل جوان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پیشنهادی

چیپ دایمنسیتی 9300 مدیاتک، هوش مصنوعی متا را در دسترس گوشی‌ها قرار می‌دهد

چیپ دایمنسیتی 9300 مدیاتک، هوش مصنوعی متا را در دسترس گوشی‌ها قرار می‌دهد

4 ماه قبل
هوش مصنوعی بیش از 2.4 تریلیون دلار به ارزش بازار غول‌های فناوری اضافه کرده است

هوش مصنوعی بیش از 2.4 تریلیون دلار به ارزش بازار غول‌های فناوری اضافه کرده است

4 ماه قبل
گوگل احتمالاً به‌زودی هوش مصنوعی رقیب GPT-4 را عرضه می‌کند

گوگل احتمالاً به‌زودی هوش مصنوعی رقیب GPT-4 را عرضه می‌کند

4 ماه قبل
درآمدهای مالیاتی ۲۰ درصد افزایش یافت

درآمدهای مالیاتی ۲۰ درصد افزایش یافت

4 ماه قبل

دسته بندیها

  • اخبار
  • اقتصاد
  • سبک زندگی
  • فرهنگ
  • فناوری
  • گردش
  • گوناگون
  • مردم
  • مقاله
  • هنر

برچسب ها

ChatGPT Passkey آمریکا آیفون 15 آیفون‌ آیپد اسنپ اقتصاد اپل اپل واچ اپلیکیشن‌ ایلان ماسک اینترنت ایکس بورس تراشه تردز توییتر جشنواره فجر خلاقیت خودرو دوربین رمزارز ساترا سامسونگ سبک زندگی سفر مسئولانه شیائومی غذاهای محلی فرهنگ محلی فناوری فیلترینگ مایکروسافت منوچهر هادی هنر هوش مصنوعی واتس‌اپ وام پیام‌رسان کاهش استرس گردش گوشی گوگل گیاهان آپارتمانی یوتوب

مطالب مورد پسند

  • نقش موسیقی در بهبود خلق و خو و زندگی روزمره

    نقش موسیقی در بهبود خلق و خو و زندگی روزمره

    0 اشتراک گذاری ها
    اشتراک گذاری 0 توییت 0
  • طلا به نقطه اوج نزدیک شد

    0 اشتراک گذاری ها
    اشتراک گذاری 0 توییت 0
  • صدور ۱۳۲ هزار مجوز کسب و کار بدون مراجعه حضوری

    0 اشتراک گذاری ها
    اشتراک گذاری 0 توییت 0
  • راهنمای جامع نگهداری از گیاهان آپارتمانی مقاوم به کم‌آبی

    0 اشتراک گذاری ها
    اشتراک گذاری 0 توییت 0
  • ۱۸۵ عملیات‌ مقاومتی در هفته اخیر/ ۱۲ صهیونیست زخمی‌ شدند

    0 اشتراک گذاری ها
    اشتراک گذاری 0 توییت 0
خبر واژه

خبرواژه منبعی برای دسترسی به جدیدترین اخبار و تحلیل‌هاست؛ از سیاست و اقتصاد گرفته تا فرهنگ و تکنولوژی. در خبر واژه با دیدگاه‌های کارشناسی همراه شوید و همواره به‌روز بمانید.

ما را دنبال کنید:

آخرین ارسالی ها

  • نمایش موزیکال «سیندرلا» به صحنه می‌آید
  • کارت سوخت فعلا حذف نمی‌شود
  • فراخوان طراحی و پیاده‌سازی دستیار هوشمند مالیاتی

دسته بندیها

  • اخبار
  • اقتصاد
  • سبک زندگی
  • فرهنگ
  • فناوری
  • گردش
  • گوناگون
  • مردم
  • مقاله
  • هنر
  • تبلیغات
  • استخدام
  • درباره خبرواژه
  • تماس با خبر واژه

استفاده از مطالب بدون ذکر منبع مجاز نمی باشد!

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

فراموشی رمز عبور ؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

وارد شدن
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
  • خانه
  • اقتصاد
  • فرهنگ
  • هنر
  • سبک زندگی
  • گردش
  • مردم

استفاده از مطالب بدون ذکر منبع مجاز نمی باشد!